11e dag, Terelj National Park 14 juli

14 juli 2014 - Terelj National Park, Mongolië

Heerlijk geslapen. Ik ben al 05.30 uur klaar wakker en ga lekker douchen en dan buiten lezen. Prachtig uitzicht en heerlijk rustig. Fred wordt rond 07.00 uur wakker en gaat ook douchen en dan lezen. Om 09.00 uur ontbijt dus we hebben nog even om te genieten. Ontbijt is heerlijk met gebakken ei, vleeswaren, jam, yoghurt met/zonder cerials, (geroosterd brood), bruin brood en fruit.

Om 10.00 uur gaan zes personen van de groep op excursie. Wij blijven lekker voor de tent lezen en rond 11.30 uur een wandeling maken. Heel relaxed maar toch nog een uur onderweg. Nu naar de andere kant. Deze tocht is niet zo steil maar wel wat verder. We genieten beiden. Wel weer ongelooflijk veel vliegen. Rond 13.00 uur gaan we weer naar het restaurant voor de lunch, lekkere soep vooraf en de plaatselijke lekkernij (soort pasteitje) met wat augurk en tomaat. Heerlijk. Daarna weer lekker lezen. We besluiten samen met Evelien en Karin weer te gaan paardrijden. Nu gaan we met z'n vieren en een gids naar Turtle Rock. Gaat ongeveer drie uur duren.

We worden 16.30 uur opgehaald. We beginnen met z'n vieren aan een supermooie tocht. De tocht is over een afstand van 6 km en dus ook nog terug. Gaat ongeveer drie uur duren! Helemaal super. Op de heenweg is het bijna alleen stapvoets, maar toch na ongeveer een uur mogen we draven. Voor we bij Turtle Rock zijn gaan we ook nog in galop. Fred doet het voortreffelijk gezien zijn ervaring van ooit een rondje in ponypark Slagharen en gisteren een uurtje. Ook gaan we langs een autoweg, best wel spannend maar de paarden zijn eraan gewend. Rond 18.00 uur zijn we bij Turtle Rock waar we even van de paarden mogen, pfoe dat is even bijkomen. Helemaal stijf en stram. Ja hoor, zelfs de jongelui! Foto's maken en dan weer terug langs dezelfde weg, dus ook met langskomende en toeterende auto's! Alles gaat goed. Nu meer veel draven en galop! Heerlijk. Het is zo fantastisch helemaal vrij in de mooie natuur en tussen kuddes paarden en koeien door! Waanzinnig gaaf.

Om 19.35 uur zijn we uiteindelijk terug en de gids 'stuurt' drie paarden aan elkaar vast naar huis. Eigenlijk weinig sturen, want ze gaan al vanzelf. Hij rijdt erachter aan. Dan eerst handen wassen en daarna diner. Wel lastig om te gaan zitten, hihi. We hebben inderdaad spieren waarvan we het bestaan niet wisten. Uiteraard is het diner weer heerlijk verzorgd door de eigenaresse. Hulde. Nog even nakletsen met Karin en Evelien met een flesje wijn) en  dan de blog maken, nu dus. Zodirect lekker douchen en dan gaat Fred weer een fikkie stoken! Nog even lezen en dan knorren.

Morgen worden we om 10.00 uur gehaald en worden dan op het station afgezet. Onze trein vertrekt 15.25 uur naar Irkutstk (aankomst 16 juli rond 16.00 uur) en daar worden we opgehaald en naar een hotel in Listvianka (aan het Baikal meer) gebracht.

1. Annette:
    16 juli 2014
    Weer ongelofelijk mooi allemaal ... op paarden, geweldig, het is echt de reis van jullie leven denk ik zo!!! X
  2. Elles:
    17 juli 2014
    Geweldig wat jullie meemaken.