10e dag, naar Ger in Terelj Natrional Park 13 juli

13 juli 2014 - Terelj National Park, Mongolië

07.15 uur ontbijten. Om 07.45 uur checken we uit en wachten buiten het hotel. Er zijn drie stellen, inclusief ons, die om 08.00 uur opgehaald worden. 07.55 uur worden beide andere stellen opgehaald. Wij wachten tot 08.15 uur. Dan ga ik naar binnen om het tel.nr. te vragen van Tiara. (Hadden we niet van onze 0,01% Engels sprekende gids gekregen) Op dat moment komt een van de stellen terug omdat ze geen brievenbus kunnen vinden om de briefkaarten te posten. Ik vraag de gids meteen of hij naar Tiara kan bellen om te vragen waar onze gids blijft. Gelukkig vindt hij het geen probleem en horen we dat onze gids eerst tien andere mensen van het station haalt en dan naar het hotel komt.

Uiteindelijk komt ze 08.20 uur aan en biedt haar excuses aan. Dan begint ons nieuwe avontuur naar de Ger. We boffen want we zitten voorin de bus dus hebben heel goed uitzicht. De weg is op een gegeven moment hobbelig en vol kuilen. De chauffeur rijdt keurig om de kuilen heen, soms op de andere weghelft maar geen probleem. We rjden een tijdje achter een open vrachtwagen, waar een paard in staat. Wanneer we de wagen inhalen, blijkt dat er twee paarden in staan.

Als we in het Nationaal Park aangekomen zijn (rond 08.45 uur) stoppen we om even de benen te strekken. Dit geldt vooral voor de andere passagiers die net uit de trein (vanuit Moskou) komen.

De gids vertelt ons een Mongools gebruik. Op sommige plaatsen zijn er steenmannen. Iedereen stopt daar en pakt drie stenen (een voor gezondheid, een voor geluk en een voor liefde). Dan loop je drie keer rond de steenman en mag je drie wensen doen. Dan gooi je de stenen op de hoop. Na dit ritueel, wat wij allen gedaan hebben gaan we weer verder naar het kamp waar we rond 09.40 uur aankomen. De Ger's worden verdeeld en wij krijgen nr. 1 een tweepersoons! Terwijl we dat niet geboekt hebben. Pure mazzel. Ik heb het nog nagevraagd en de eigenaresse blijft erbij dat we in de tweepersoons Ger gaan! Geen probleem, supermooi!

Het kamp is splinternieuw (pas drie maanden geleden geopend) Keurige wc's en doucheruimtes en prachtige omgeving. De lucht is zuiver en is te vergelijken met Zwitserland! Om 13.00 uur worden we voor de lunch in het restaurant verwacht. De dag is vrij te besteden tot ongeveer 17.30 uur dan gaan we naar een nomaden familie vlakbij.

De gids vraagt wie er nog wil paardrijden. Uiteindelijk gaan we met zeven personen rijden. Ja, allebei!!! Om 11.30 uur besluiten we om naar een rots even verderop te klimmen. We zijn uiteindelijk 40 minuten onderweg. Heel mooi uitzicht rondom en op het kamp. Om 13.00 uur de lunch. Vooraf een schoteltje met salade en vleeswaren. Daarna gebonden champignonsoep en toen nog dumplings! Heel erg lekker.

De eigenaresse serveert en ruimt af. Na de lunch gaan we lekker buiten in de zon zitten lezen en van het uitzicht genieten. Dan slaat het weer om en komt er regen en onweer over de bergrug. Het paardrijden wat om 14.00 uur gepland staat, wordt uitgesteld. Uiteindelijk vertrekken we 17.30 uur. We maken een tocht van ruim een uur. Alleen stappen, dus relaxed. Drie nomaden jongens gaan als gids mee. Twee te paard en een lopend. We hebben genoten en gaan morgen weer. Rond 18.25 uur komen we bij de nomaden familie aan (de paarden zijn van hen) en worden we warm onthaald. De gids geeft uitleg over het nomaden bestaan.

Op het Nadaam festival is de winnaar van het worstelen iemand van de streek waar de heer des huizes vandaan komt en daar is hij trots op. Gert-Jan vraagt (via de gids) of zij ook Holland gezien hebben op de WK. Ja dus. In Mongolië hebben ze een gezegde: als je brons krijgt is het beter dan zilver. Brons krijg je nl. door te winnen en zilver door te verliezen! Heel mooi. Daarna mogen we, wie wil, een koe melken. Ik dus! Helemaal gelukt. We geven de familie de cadeautjes voor de kinderen waar ze heel blij mee zijn. Als laatst de groepsfoto en dan terug lopen naar het kamp (ong. 15 minuten).

Meteen door voor het diner. Weer heerlijk. Vooraf salade en daarna een bolletje gekruide rijst, flink stuk kip en french fries! Super lekker. Biertje erbij en daarna weer naar de tent waar Fred de kachel aansteekt. Lekker warm. Ik maak de blog nog af en dan nog even lezen. Morgen 09.00 uur ontbijt en dan gaat een stel wandelen, wij niet. Doen we op ons eigen houtje. Ik blijf nog even lezen en ga 00.30 uur slapen.

1. Menno:
    16 juli 2014
    Sjiek de vriemel . . .genieten Fredco!!!!
  2. Annette:
    Gaaaaaaaaaaaf ... wat prachtig allemaal!!!!!!!! XXX