9e dag, Ulaanbaatar 12 juli

12 juli 2014 - Ulaanbaatar, Mongolië

07.45 uur gaan we ontbijten. Wat een tegenvaller: Geen yoghurt met fruit, geen gekookte eieren en de broodrooster spuugt alleen maar zwartgeblakerde bammetjes uit.

Om 08.30 uur worden we opgehaald en gaan we naar de paardenraces. We rijden ongeveer anderhalf uur. Op een gegeven moment rijden we op een zesbaans weg (dus drie stroken de ene kant op en drie de andere) met een dubbele doorgetrokken streep ertussen in. Het is zooooo druk (wij rijden met de bus op de vierde baan) dat we op een gegeven moment links van ons in de vierde, vijfde en uiteindelijk ook zesde baan!!! ingehaald worden. Tegenliggers (het zijn er niet veel) zijn genoodzaakt om op de (zand) vluchtstrook te rijden. De politie laat het allemaal toe, maar goed jullie hebben de foto gisteren gezien, haha. Later (inmiddels is het een vierbaansweg) worden ze zelfs tegengehouden door de politie en moeten wachten! Rond 10.15 uur zijn we op het parkeerterrein van de paardenraces.

Wat een gigantische happening! Overal mensen, auto's, bussen en ook paarden met ruiters. We zien ook kinderen (die vanaf twee jaar al leren rijden en vanaf ongeveer een jaar al 'meerijden') op de paarden. Het is een ongelooflijke ervaring. De eerste race komt rond 11.00 uur over de finish. Het is een 'korte' race. Het zijn allemaal tweejarige paarden en die moeten 10 km rennen! Sommige arme zielen komen heel laat aan. We hebben zelfs eentje gezien die kreupel over de finish kwam, arme ziel. De president van Mongolië is ook te paard vertegenwoordigd.

De volgende race start 13.00 uur en finisht rond 13.30 uur. Dit is een race van driejarigen en die moeten 20 km rennen! Er rijden zelfs kinderen mee zonder zadel! Op het terrein staan ook weer diverse 'stalletjes' net zoals gisteren op het Nadaam festival. Overal zie je paarden, zelfs aan de stalletjes! We hebben het geluk dat er net een opvoering is van een Mongoolse groep (zie filmpje). Heel indrukwekkend. Om 12.00 uur hebben we een picknick naast de bus. Lekker eten. Daarna mogen we weer even los lopen.

Om 14.00 uur vertrekken we weer. Ik heb weer een steen voor pa meegenomen. Rond 13.30 uur zie ik een mooie bloem staan (lijkt op een bloem uit Zwitserland) en ik besluit een 'boeketje' te maken en te drogen (voor ma). Als klap op de vuurpijl zie ik ineens een Edelweiss!!! Ja ik ben stout en neem m mee. Op de terugweg gaan we nog naar een Kashmir fabriek. Hahaha bleek alleen weer een factory store! te zijn. Om 16.00 uur zijn we weer bij het hotel en gaan we pakken! Morgen worden we om 08.00 uur opgehaald. Wie weet wat het ons allemaal brengt. Wellicht gaan we bij de Ger nog paardrijden!

De kans is nu heel groot dat we geen blog kunnen bijhouden vanaf morgen. Jullie houden het tegoed hoor! Zo direct gaan we naar de Ierse pub om wat te eten. Waarschijnlijk zien we daar ook wat reisgenoten, want die zijn er ook al eerder geweest.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl